Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1340
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.rights.licensehttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0es_MX
dc.creatorLilia Leticia García Peñaes_MX
dc.date2015-10-16-
dc.date.accessioned2019-07-26T04:11:05Z-
dc.date.available2019-07-26T04:11:05Z-
dc.date.issued2015-10-16-
dc.identifier.urihttp://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/1340-
dc.description.abstractLas novelas mexicanas Pedro Páramo (1955), del indiscutible maestro de la narrativa contemporánea Juan Rulfo (1917-1986), y Canción de tumba (2011), del joven y talentoso escritor Julián Herbert (1971), ofrecen varios ángulos de reflexión. Uno que parece esencial es aquel que constituye la representación de las madres solas en el imaginario simbólico de los dos textos. El objetivo de este trabajo es analizar tal representación en un sentido transversal a fin de apreciar el proceso de estáticas y dinámicas sociales, así como la emergencia de las madres solas como nuevo actor social. Se abordará el análisis del problema desde un marco teórico que tiene como base la mitocrítica de Gilbert Durand y la microsociología de Erving Goffman, enfocándose tanto en la condición estético literaria de las obras como en la dimensión social.es_MX
dc.formatapplication/pdf-
dc.language.isospaes_MX
dc.publisherUniversidad de Guanajuatoes_MX
dc.relationhttp://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/811-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_MX
dc.sourceActa Universitaria. Multidisciplinary Scientific Journal. Vol 25 No 5 (2015)-
dc.sourceISSN: 2007-9621-
dc.titleNadando a contracorriente: las madres solas como nuevo actor social en la novela mexicana contemporánea de Juan Rulfo y Julián Herbertes_MX
dc.title.alternativeSwimming against the tide: Single mothers as new social actors in contemporary Mexican novels by Juan Rulfo and Julian Herberten
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_MX
dc.creator.idinfo:eu-repo/dai/mx/cvu/120465es_MX
dc.subject.ctiinfo:eu-repo/classification/cti/5es_MX
dc.subject.keywordsMadres solases_MX
dc.subject.keywordsJuan Rulfoes_MX
dc.subject.keywordsJulián Herbertes_MX
dc.subject.keywordsNuevo actor sociales_MX
dc.subject.keywordsSingle mothersen
dc.subject.keywordsNew social agenten
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_MX
dc.description.abstractEnglishLike all great literature, Mexican novels Pedro Páramo (1955) by the undisputed master of contemporary narrative Juan Rulfo (1917-1986) and Canción de tumba (2011) of the young and talented writer Julián Herbert (1971), offer a wide variety of possible observations. One that seems essential is the representation of single mothers in the symbolic imagery of the two texts. The aim of this paper is to analyze such representations in a transverse direction in order to appreciate the process of social statics and social dynamics as well as the emergence of single mothers as a new social actor. The problem will be analyzed from a theoretical framework that is based on Durand (2012) “mythocritique” and Goffman (1986) microsociology while focusing both in the literary aesthetic condition of the works and in the social dimension.en
Appears in Collections:Revista Acta Universitaria

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lilia Leticia Garcia Peña.pdf494.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.