Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/849
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.rights.license | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | es_MX |
dc.creator | Luis Omar Montoya Arias | es_MX |
dc.date | 2018-06-12 | - |
dc.date.accessioned | 2019-06-18T00:49:59Z | - |
dc.date.available | 2019-06-18T00:49:59Z | - |
dc.date.issued | 2018-06-12 | - |
dc.identifier.uri | http://repositorio.ugto.mx/handle/20.500.12059/849 | - |
dc.description.abstract | La música norteña es un fenómeno global vigente, asociado con el norte de México y con el sur de los Estados Unidos. Se considera al transnacionalismo como un enfoque económico-migratorio que permite acercarnos a la música norteña desde las ciencias sociales. La música norteña es una práctica musical que goza de popularidad en naciones latinoamericanas como Chile, Colombia, Brasil y Bolivia. Es un suceso trasnacional y cosmopolita. Fundamentados en autores como Turino, Landolt y Blanco, se explica a la música norteña desde el transnacionalismo y la teoría de la dependencia de Faletto y Cardoso. El texto se construyó a partir de la investigación de archivo y trabajo de campo realizado en las ciudades de Monterrey, Guanajuato, Irapuato, Salamanca y Culiacán. El presente artículo contribuye al estudio de las músicas populares latinoamericanas y la música tradicional mexicana. | es_MX |
dc.format | application/pdf | - |
dc.language.iso | spa | es_MX |
dc.publisher | Universidad de Guanajuato | es_MX |
dc.relation | http://www.actauniversitaria.ugto.mx/index.php/acta/article/view/1319 | - |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es_MX |
dc.source | Acta Universitaria. Multidisciplinary Scientific Journal. Vol 28 No 2 (2018) | - |
dc.source | ISSN: 2007-9621 | - |
dc.subject.other | Acordeón norteño mexicano | es_MX |
dc.subject.other | Mexican Northern Accordion | en |
dc.title | El acordeón norteño mexicano y el transnacionalismo musical cosmopolita en las periferias | es_MX |
dc.title.alternative | The northern Mexican accordion and the cosmopolitan musical transnationalism in the peripheries | en |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es_MX |
dc.creator.id | info:eu-repo/dai/mx/cvu/252601 | es_MX |
dc.subject.cti | info:eu-repo/classification/cti/4 | es_MX |
dc.subject.keywords | México | es_MX |
dc.subject.keywords | Música norteña | es_MX |
dc.subject.keywords | Latinoamérica | es_MX |
dc.subject.keywords | Transnacionalismo | es_MX |
dc.subject.keywords | Cosmopolitismo | es_MX |
dc.subject.keywords | Norteña music | en |
dc.subject.keywords | Latin America | en |
dc.subject.keywords | Transnationalism | en |
dc.subject.keywords | Cosmopolitanism | en |
dc.type.version | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | es_MX |
dc.creator.two | Gabriel Medrano de Luna | es_MX |
dc.creator.idtwo | info:eu-repo/dai/mx/cvu/201548 | - |
dc.description.abstractEnglish | Northern Mexican (Norteña) music is a current global phenomenon associated with northern Mexico and southern United States. Transnationalism is considered here as an economic-migratory approach that allows to address the northern Mexican music from the social sciences perspective. Northern Mexican music is a musical practice that is popular in Latin American nations such as Chile, Colombia, Brazil and Bolivia; it is a transnational and cosmopolitan event. Based on authors such as Turino, Landolt and Blanco, northern Mexican music is explained from transnationalism and the theory of dependence by Faletto and Cardoso. The text was constructed from archive research and fieldwork conducted in the cities of Monterrey, Guanajuato, Irapuato, Salamanca and Culiacán. This article contributes to the study of Latin American popular music and traditional Mexican music. | en |
Appears in Collections: | Revista Acta Universitaria |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
1319-Article Text-31146-1-10-20180612.pdf | 453.54 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.